3 maj 2022
Denna text handlar om storyn bakom printen Portobello Road Market, från 2022.
Ivrigt vaknar jag och sätter mig upp i bäddsoffan. Det är
lördag och lördag betyder Portobello Market. Och vad det mer betyder är att jag
ska få smaka den legendariska, mytomspunna och känsloväckande Duck Confit Wrap
från det franska lilla matståndet mitt i marknadens mest livliga avstickare.
Jag filmar, fotar och snickesnackar med människorna bakom stekhällarna. Det dryper
av ankfett. Jag är en matrecensent. Har rest långa vägar för att få den
kulinariska upplevelsen, som så många andra recensenter fått äran att uppleva. Men
det är bara som det känns. I själva verket är jag en vilsen liten svensk som trängs
bland den integrerade världsbefolkningen i London – invånare och turister. Men jag
har ett mål, och målet är en konfiterad anka med diverse tilltänkta tillbehör,
inlindad i ett tunt, mjukt bröd.
Då tänker ni kanske, om den där jäkla ankan har en sådan central punkt i storyn, varför har den då inte fått en central plats i motivet? Mitt i bilden är ju en KORV och ingen ankwrap!? Det må verka tvetydigt. Och varför det blev just en korv är en annan historia – en historia som inte är mer komplex än en korvritarperiod, som jag ännu inte tagit mig ur. Korvar (och hundar som kissar) må vara ha varit mina favoritmotiv där och då. Jag funderar ibland på att göra en korvkollektion i klistermärkesformat. Dessutom är korvar mycket roligare att rita än ett vikt bröd och sönderhackad ankfilé. Det måste ni bara hålla med om!
Minns ni när man var liten och hakade upp sig på att rita specifika saker på ett visst sätt? Man ritade en spindel genom att först rita en del, sen en annan och sen en annan. Om och om igen. Och man blev så himla bra på det! Kunde rita som en andraårsstudent på konsthögskolan när man var sex och ett halvt. Men bara om man fick rita sitt specifika motiv. Var man tvungen att rita något annat, låt oss säga en fisk, såg det ut som att en tvååring doppat fingrarna i ketchup och smetat på en skrynklig linneduk. Ni förstår principen. Jag minns min besatthet av att rita ”arga hjärtan”. Det vill säga spetsiga hjärtan istället för rundade. Jag var sju och hade antingen mycket att ta itu med eller var inspirerad av Halloweensäsongen.
Hur som haver, för att gå tillbaka till motivet som presenteras i detta blogginlägg finns både ett uns kreativitet och besatthet inbakat. Sen behöver ett motiv inte alltid ha en komplex story bakom sig. Ibland är det en känsla man blir inspirerad av. En känsla som inte går att släppa, en syn, en kommentar. Känslan bakom detta motiv har både med fascination och olust att göra. Jag älskar tjo och stim, trivs i stökiga miljöer. ”Smaka det här”, ”Prova det här… och det här” ”Varför går du? Du har ju inte smakat det bästa!”. Jag är inte här för dina friterade kycklingvingar i specialsås från utkanten av Austin. Jag är här för min anka. Och den som stör mig på vägen mot mitt mål kommer att få det onda ögat, eventuellt kinden vänd mot sig. Jag är ingen diva, jag vill bara ha min duck confit.
12 april 2022
9 april 2022
"...är en informell psykologisk term som myntades på 1970-talet för att beskriva hur vissa personer har svårt att internalisera sina förmågor eller prestationer. Trots yttre tecken på kompetens är de som lider av bluffsyndromet övertygade om att de är "bluffar" och inte förtjänar den framgång de har nått. Tecken på framgång avfärdas som tur, tajming eller att ha lurat andra att tro att de är mer kompetenta än de själva tror att de är. Bluffsyndromet är lika vanligt bland könen, tidiga studier fokuserade dock på högpresterande kvinnor."